Els jocs i els joguets són més que un entreteniment, també són instruments que serveixen per construir imaginaris i identitats.
El joc és essencial per desenvolupar el potencial de les xiquetes i els xiquets. El joc és instintiu, espontani, natural i exploratori, i contribueix al seu creixement físic, mental i social.
La reproducció de conceptes sexistes a través dels joguets impedeix el ple desenvolupament de xiquetes i xiquets i atempta contra el principi d’igualtat d’oportunitats entre sexe.
El joc és la primera
activitat que aporta un aprenentatge a l’infant i li dóna pautes per conèixer-se
a ell mateix i el seu entorn.
Així, el joc
simbòlic de les nenes i els nens reprodueix el món on vivim, i per tant, les relacions socials
basades en la distribució d’activitats i comportaments en funció del sexe.
Les xiquetes i
xiquets, a mesura que creixen, incorporen estereotips i s’autodefineixen
d’acord amb els rols de gènere establerts tradicionalment. En aquesta
diferenciació sexista de la nostra cultura els jocs tenen un paper fonamental.
Jugar és preparar-se
per a la vida . Jugar convida a plantejar pràcticament tots els camps de les
activitats humanes i a intervenir, a imaginar i a viure situacions i fets molts
diversos , des d’una posició o una
altra. Sovint la comunicació que es fa al voltant dels joguets exclou les xiquetes
d’uns àmbits o les reclou en uns altres, de la mateixa manera que ho fan els
estereotips tradic
ionals.
Cal que els joguets
i els jocs tracten equilibradament la figura d’ambdós sexes per tal d’oferir a xiquetes
i xiquets les mateixes possibilitats d’identificar-se i desenvolupar-se.
És necessari que els
jocs no perpetuïn les desigualtats.
Cal que fomenten la
diversitat d’aficions, gustos i activitats de lleure, esportives i culturals,
amb l’objectiu que un cop els infants es converteixin en persones adultes
puguin escollir lliurement el seu futur personal i professional.
El
joguet, com l’educació, no és neutral, atés que reprodueix el món de les
persones adultes. Comprar una joguina o una altra és mostrar una manera de
vida, a més de contribuir o no al desenvolupament físic, emocional i social de xiquetes
i xiquets.
La solució, no consisteix a fer jugar els nens amb nines i
les nenes amb cotxes, sinó a superar la dualitat tradicional que marca quines
joguines són per a les xiquetes i xiquets, i permetre que totes puguin ser
emprades per ambdós sexes.
No es tracta
d’imposar, sinó de transmetre valors i oferir nous patrons i models de relació
entre persones i gèneres basats en el respecte, a fi que homes i dones siguin
més lliures.
No hay comentarios:
Publicar un comentario